12 aprill 2020

Miks maskid TEGELIKULT nii kallid on? Teateid päriselust.


Ütlen kohe ära, et olen selles protsessis olnud pigem emotsionaalne vaatleja kui osaleja. Kuigi jah, lõpuks ei olnud ka minul eriti valikuid mitte osaleda. Aga kõigest järjekorras.

Peking hakkab koroonapaanikast vabanema. Eestis võtab viirus tuure üles. OTSE LOOMULIKULT on mu Pekingis elav laps mures vanaema-vanaisa pärast.

25.märts. Maskiidee sünd (räägime parasjagu, kuidas vanaisal-vanaemal läheb):

Mina: Maskide kohta ei küsinud, ei usu, et neil on.
Madli: Äkki peaks saatma?
Mina: Pakid tulevad väga kaua praegu. Mul ka ei ole maski. Aga ega ma ka palju väljas käi.
........
Madli: Mis postiteenused üldse töötavad praegu?
Mina: Usun, et kõik töötavad. Aga peab uuurima

26.märts. Otsustatud. Need maskid ikka tulevad, kuidas ja millal, see on iseasi.

27.märts. Maskid tellitud, tulevad Fedexiga, vaja teha tollideklaratsioon:

Madli:
Ma plaanin FedExiga saata täna teile maske. 
45 N95 ja 20 kirurgimaski. 
Kokku 65. 
Igaks juhuks. Äkki on tuttavatel ka vaja jms. Saad jagada neid.
Aga kindlasti anna vanaemale-vanaisale piisavalt N95 ja õpeta neid õigesti kasutama.

Vaherepliik:
Eraisikul on võimalik saata korraga kaupa 1000 jüääni eest. FedEx lubab vähemalt sel hetkel paki kohale toimetada teisipäevaks (31.märts). Aga nii lihtsalt need asjad päriselus ei lähe, isegi Hiinas mitte.

Madli:
Ei saanud saadetist täna teele. FedExi lehekülg ei täpsustanud, et lennuk läheb päeval kell 12 .
Selle aja peale polnud mul eile tellitud maskid veel kohal ....
Niisiis teisipäevaks need ei jõua

Mina: Millal siis järgmine võimalus on?
Madli:
Annan neile homme üle, aga lennuk läheb alles esmaspäeval
Nii et tõenäoliselt jõuavad alles reedeks
Mina: No pole hullu, katsume hakkama saada :)

Vahepeal räägime minu ärajäävast rattalaagrist, sellest, kuidas Trump New Yorkiga käitub ja Ischgli suusakeskusest, mida nimetatakse "uueks Wuhaniks". Seda põhjusel, et seal varjati pikka aega olulist infot, et omanikud majanduslikult kahju ei kannataks. Ja sellest, et ma upun hetkel töösse.

28.märts. 68 maski on üle antud ja asuvad Fedexi abil teele Eesti poole.

29.märts. Träkime pakki.

Madli:
Fedex ütleb, et alles järgmisel esmaspäeval jõuab kohale.
See on aeglasem, kui veebileht ja Fedexi kuller ütlesid.

Aga Pekingis on sooja 19 kraadi. Pargis õitsevad lilled:



1.aprill.

Madli:
Kuidas Fedexi pakil läheb?  
Mina:
kohe vaatan
on Lõuna-Koreas parasjagu. Reedel peaks kohale jõudma
Madli: Kui rahvusvaheline 
Mina: elu on seiklus. praegusel ajal. isegi postipakil

Sel hetkel on saadetise küljes vähemalt kindlad kuupäevad. Sihtkohta saabumise ajaks on märgitud 3.aprill.

2.aprill, uued uudised.

Mina:
ma vaatan, kaugel see kuller on
homme on reede juba

Mina:
hmm. kummaline. pakk on Guangzhous. Ma ei saa aru, miks see saadeti Pekingist Söuli ja siis tagasi Hiinasse, Guangzhousse

Madli:
Hm
Ma saatsin selle ju enne seda, kui uued reeglid kehtestati

Mina:
aga saabumise kuupäev on endiselt homme
reis ümber maakera :)
...........

Uued reeglid tähendavad seda, et ükskõik, kas on tegemist kommerts- või erasaadetisega, rakendatakse Hiinas tolli reegleid elik saadetise juures peab olema ostuarve. See nõue rakendus aprilli algusest. Meie pakikene selle alla ei käi.

3.aprill, reede (päev, mil esmase info kohaselt peaks pakk Tartus olema). Idarindel muutusteta. Pakk on Guangzhous.


Õhtul ilmub Fedexi lehele teade "no scheduled delivery date available at this time".  Laupäeva hommikul helistab Madli Fedexi klienditeenindusse. Ja on 4 tundi (!!!) kõne ootejärjekorras:


Aga vähemalt nad vabandavad ja lubavad meie pakikest pushida:


(Muidugi on raske uskuda, et nad pakki vastu võttes ei teadnud, et parasjagu on epideemia)

6.aprill - oh rõõmu - pakk on jõudnud Euroopasse, nimelt Kölni!



Madli:
Vau, minu üleeilsest vestlusest oli vist kasu!!
Nüüd ei teagi, kas sama oleks nagunii juhtunud kui ma poleks helistanud... Aga ma sain isegi e-maili selle kohta, et nad on mu mingisse priority nimekirja pannud
Mina:
Uskumatu! No ma jään siis kulleri külastust ootama.
Ilmselt tuleb siis Frankfurti lennuga, need käivad veel 3x nädalas

Aga asjad ei ole alati (enamasti!) nii nagu nad välja paistavad. Elu pakub jätkuvalt pisikesi võluvaid üllatusi. Mis tähendab seda, et JUBA kaks päeva hiljem on saadetis jõudnud Pariisi!


Madli:
Euroopa-tuur 2020 :P
Mina:
Ma ei saa aru, miks nad otse Frankfurti ei lennutanud seda pakki?
Ja järgneb USA-tuur!
Madli:
Loodame, et mitte!!
Vb tol päeval polnud Frankfurdi-lendu
.......
Mina:
Ma tahaks nendele Fedexi tegelastele öelda, et seda ülesannet oleks tulnud hakata lahendama lõpust ehk Tallinnast

7.aprill, muutusteta:

Mina,:
See Fedex ei ole ikka üldse operatiivne. Frankfurti on 3 lendu päevas, aga pakk istub ikka Pariisis. Ja seega on tänasest Tallinna lennust maha jäänud. 
Järgmine lend tuleb alles neljapäeval

8.aprill.
Mina:
Pakk on jõudnud Stockholmi
Huvitav, kuidas see sealt Eestisse jõuab? 
Laevad ja lennukid ju enam ei käi
Madli:
Hm. Pudelipostiga?
Äkki pakivedu ikka käib?
Mina:
Sa ise ütlesid, et Fedex veab ainult reisilennukitega?
väikeseid pakke
Madli:
Võib-olla ma sain valesti aru... No igal juhul on Stockholm lähemal kui Pariis :)
Peab paluma tal Jaanikale ja Katrinile tere öelda

Ikka 8.aprill:
Mina:
pakk on jõudnud Helsinkisse, Vantaa lennujaama :)
nad vist ei tea, et Finnair hakkab Tallinnasse uuesti lendama alles 14.aprillil 
või pannakse sealt tõesti hoopis laeva peale
kaubavedu on siiski veel lubatud
......
Madli:
Aga loodame et siis maskid jõuavad vanaisa sünnipäevaks ikka kohale

Sünnipäev on 17.aprillil. Vara veel hõisata ....

9.aprill, hommik:

Madli:
Nii. Täna peaksid siis Fedexilt teatise saama? 


Madli:
Milline ringreis 
Alguses pidi ta lisaks veel Indiasse ja Dubaisse minema 
Mina:
no uskumatu!
jah, nüüd me ei teagi,kus sel pakil käimata jäi ...

Samal päeval, pisut hiljem:

Mina:
ei tea, kas ikka jõuab täna
on tollis kinni
......
Pisut enne keskpäeva helistatakse mulle tolliametist ja küsitakse meiliaadressi, kuhu dokumendid saata. Olen pisut hämmingus. Olen varemgi Hiinast pakke saanud - Madli käest, e-kaubandusest pole kordagi ostnud - ega mäleta, et varasemalt oleks sel tolliga midagi pistmist olnud.

Et objektiivne olla, on online deklaratsioonide täitmine kiire ja mugav. Aga see on ka kõik, mille üle kogemata rõõmustada jõuan. Hetk hiljem:

Mina:
ja kujutad sa ette, ma pean selle eest veel maksma lisaks 35.73 EUR!
ja nad laksavad täie rauaga, mingit maksuvaba osa ei ole
ja teenus ka sealhulgas

Madli:
Vau, selle eest saab Eesti riik veel 10 N95 maski osta 
Mis teenus?

Mina:
saatmine, see mis sa fedexile maksid
ühesõnaga, see on topelt käibemaksustatud
sina maksid Hiinas käibemaksu ja mina maksan siin
.......

Ja siis saan veel külma dušina oma e-mailile automaatvastuse, et deklaratsioon on läbivaatamisel ja teade kauba vabastamise kohta saadetakse kolme tööpäeva jooksul.

Mina:
uskumatu!
inimestel pole ikka midagi muud teha, kui tegeleda 100euriste isiklike saadetiste kontrollimise ja läbivaatamisega

Aga kohe (täpsemalt 12:13) tuleb ka järgmine teade, et kaup on vabastatud.

FedEx jääb selles osas eriarvamusele. Nende arvates vabastati pakk tollist ligi kaks ja pool tundi hiljem ehk alles 14:34. Kui hetkeks tärkabki õhkõrn lootus, et pakk vaikse neljapäeva õhtuks Tartusse jõuab (status: in transit, kohalesaabumise kuupäeva hoiab kullerfirma endiselt saladuses), siis õhtul kella kaheksa paiku seisab lehel uus teade:

Scheduled delivery:
Monday 4/13/2020 by 6:00 pm
(tahtsime parimat, aga välja kukkus nagu tavaliselt)

Mina:
lootus kustus. eriti vinge kiirusega on see fedex. tal on vaja veel tervet esmaspäeva Tartusse jõudmiseks
kullerteenus maiäss

Miks ma sellest õigupoolest üldse kirjutan? Tore ju, et on olemas pakiträkkimise võimalus ja kullerteenus kõigest hoolimata töötab.
Juba pikema aja vältel toimub asju, mis mu õiglustunnet kõvasti riivavad. Võib-olla kirjutan sellest kunagi ka põhjalikumalt eraldi.

Impordimaksud on kehtestatud EL poolt. Ma ausõna ei tea, kas neid kõigis liikmesriikides ühtemoodi järgitakse, aga küllap see nii on.
Kui nüüd edasi mõelda, siis on need väidetavalt kehtestatud, kaitsmaks kohalikke ettevõtjaid (ma ei mõtle siin eraldi Eesti, vaid Euroopa ettevõtjaid üldiselt). Või ma eksin? (Teate, ma suurima heameelega oleksin ostnud need maskid Eestist kohapealt. Päriselt ka. Aga seda ei ole ju võimalik teha! Vähemalt märtsi lõpus ei olnud.)
Järgmine küsimus on, kas need maksud tegelikult ka kohalikke ettevõtjaid kaitsevad? Justnimelt neid päris kohalikke ettevõtjaid. Suured korporatsioonid toodavad nagunii oma kauba Aasias, kus tööjõud on odav. Paneme nüüd üks pluss üks kokku. Meil on õigus naa-aa-tukene odavamalt osta mõne suurfirma sildi all Aasias toodetud kaupa. Aga natukene kallimalt otse Aasiast midagi osta (isegi oma tarbeks, mitte edasimüümiseks) ei ole võimalik. See-eest võimalik osta palju-palju kallimalt nagu juuresolevast näitest selgub.
Kolmas küsimus. Terve talupojamõistus ütleb, et ellujäämine sõltub esmajärjekorras ikka iseendast. Kogu see lühinägelik majanduskeskne amokijooks lõpeb nagunii varem või hiljem globaalse koomaga. Äkki teeks siis vahelduseks asju, mida päriselt ka ellujäämiseks vaja on? Ilma liigse bürokraatia ja anonüümsuseta, nii, et igaüks ise vastutab selle eest, mida teinud või tegemata jätnud on.

Kuhu ma siis lõpuks selle jutuga jõuda tahtsin? Ahjaa, maskide hinnani.

Maskid  68 tk  904,40 CNY / 117,57 EUR - maski hind keskmiselt 1,73 EUR/tk
Kullerteenus  470,00 CNY /     61,10 EUR
Paki väärtus  1374,40 CNY / 178, 67 EUR - maski hind keskmiselt 2,63 EUR/tk
Käibemaks                           /  35,75 EUR
Paki väärtus on nüüd kokku / 214,42 EUR - maski hind keskmiselt 3,15 EUR/tk

Ja siis ma loen ajalehest, et kusagil Elva poes müüakse maske hinnaga 2,58 EUR/tk (50 tk 129 EUR)! See on ju suisa poole hinnaga! Kahtlustan, et keegi on siin maksude maksmisest kõrvale hiilinud ...
             
Mõne eksemplari nendest hinnalistest maskidest panen kindlasti vitriini klaasi taha tulevastele põlvedele imetlemiseks. Hmmm .... mul ei ole tegelikult vitriinkappi. Aga ma võin ju osta, see ei saa ometi maskidest kallim olla! Hiinast seekord igaks juhuks ei osta, sest mine sa kullerfirmat tea. Saadavad mu kapi veel Kuu peale seekord.

Status update 13.04.2020:

15:01
kell on kolm. pakki veel ei ole
fedexil on veel ainult 3 tundi aega
16:05
kell on neli. 
fedexil on jäänud 2 tundi. pinge kasvab ....
17:08
fedexil on veel 53 minutit aega pakiga siia jõuda
ma arvan, et see pakk täna ei jõuagi
17:46
15 minutit veel jäänud
ei tea, kas peaks punase vaiba maha panema?
või peaks klienditeeninduse kõne ootejärjekorda võtma?
18:01
kell kinni
null pakki täna

Kuller ikkagi jõudis. 18:11. Side lõpp. Ja et see kõik tänapäevase muinasjutuna kõlama ei jääks, siis natuke tõendusmaterjali ka (vabandan juba ette, kõik maskid seekord pildile ei saanud):


Värskemaid sisekujundustrende. Karantiiniaja diivanipadjad.




Kommentaare ei ole:

Jumalat ei olnud täna kodus

Kuidas see nüüd oligi - kui inimene peab plaane, siis jumal naerab. Mina joonistasin endale selle nädalavahetuse MTB-matkaks enda arust täit...