12 august 2008

Logistilised pööripäevakud


Need viivad mind alati väheke pöördesse. Ses mõttes, et info rohkusest hakkab vahetevahel pea ringi käima. Kas sellest või millestki muust tingituna tunnen end aeg-ajalt no mitte päris idioodina, aga ... väheke anomaalsena igal juhul.
Eile õhtul oli meil selle aasta esimene (perekondlik) lahkumispidu. Mis algas kuningliku õhtusöögiga mu venna juures (mul ei ole ju aeda, maja ja gaasigrilli), jätkus Madli Venemaalt toodud pakiploomiveini degusteerimise (mis oli praktiliselt valget värvi ja maitses superhea, st ei olnud üldse magus) ja Peterburi-piltide vaatamisega ning lõppes täiesti ettekavatsetult Taarka-filmi esilinastuse (peaaegu, kui Seto oma välja arvestada) ühiskülastusega Raekoja platsil.
Ja kui ma kella ühe paiku öösel koos päevakangelasega koju jõudsin, ütles sisetunne, et viimane aeg oleks esimese poolaasta õppemaks ära maksta. Sest mine sa Hansapanka tea - nad ju isegi ei tea, kui kaua nende kaudu rahade liigutamine USAsse aega võtab. Kuna Madli koolis on suhteliselt vähe välisüliõpilasi (umbes 20 inimest neljasajast esmakursuslasest), siis kõik need kirjad, millega freshmen'e ja nende vanemaid pommitatakse, on sügavalt ameerikapärased. Ehk siis soovitatav ja iseenesestmõistetav makseviis on tšekkide saatmine kooli aadressile (omaenese vaimse tasakaalu säilitamise huvides ei hakanud ma nimetet variandi võimalikkust Hansapangast isegi uurima). Ka krediitkaardiga saab maksta - mis on õppeasutuste puhul üsna tavapäratu -, aga taolise makse limiit on 1000USD korraga ja juurde tuleb teenustasu 30 või 40USD. Mis muudab asja siitpoolt vaadates suhteliselt mõttetuks, sest ülejäänud summa tuleks siis tavaülekandega teha ja veelkord umbes samapalju teenustasu maksta. Taas pidin tõdema (lugesin uuesti välismakse üldtingimusi, sest need pole mulle VEEL pähe kulunud), et meie pangad on ebaõiglaselt ja kohati segadusseajavalt Euroopa-kesksed. Näiteks fakt, et Ameerikas ei kasutata IBAN-koode, vaid ABA-t, oli mainitud vastava lõigu lõpus sulgudes! Oma kasvatatud künismile toetudes saaksin veel kuidagi aru, kui sinna lõppu oleks näitena toodud Hong Kong (südamelähedane, aga kehv viide, sest HKs on IBAN täiesti kasutusel, vähemalt rahvusvaheliste koolide puhul), aga Ameerika Ühendriigid?! Hea, et see kooditähise erinevus veel kusagil väikeses kirjas joone alla polnud kirja pandud. Ja siis ei saa ma aru, mis jama on alati selle ID-abil panka sisenemisega. Kord mingi kamm allkirja kehtivusega (see oli vist maikuus, kui ma viimast HK ülekannet tegin), nüüd siis kuulutas panga veebileht mulle korduvalt, et mu kaarti ei ole üleüldse lugejas. Paar korda tuli sisse-välja logida ja siis oli õnneks kõik korras ning õnnestus ka põhitegevuse juurde asuda. Hea et praegu juunikuu ei ole. Magama sai igatahes veel pimedas minna.
Päeval üritasin tõsisemalt käsile võtta jõuluvaheaja lennupiletite otsingud. Ohio on iseenesest vahva osariik, külgneb otsapidi Suure Järvistuga ning idarannikust ka väga kaugele ei jää. Ja Madli kool asub omakorda ainult 50 miili kaugusel Ohio pealinnast Columbusest. Eestist Columbusesse lennata on aga tüki maad tülikam kui näiteks Hong Kongi. Alla kahe vahemaandumise ei olegi see võimalik. Ühed piletid on juba ostetud - läbi Riia, Stockholmi ja Chicago, aga jõuluvaheaja kojutulekuga (see on meil selline esimese aasta hea komme) otsustasime pisut eksperimenteerida. Mõtlesime, et ostaks edasi-tagasi piletid New Yorki ning vaataks alles pärast, kuidas selle Columbusega saab. Ma ikka igaks juhuks vaatasin natuke enne ka, sest lõppeks olen mina see, kes kogu selle meelelahutuse eest raha peab välja käima. Üldiselt jõudsin äratundmisele, et Ameerika-asjus olen veel täielik algaja. Mis sest, et tean juba täna peast tervet hulka lennujaamade ja USA osariikide lühendeid. Ning mu guugeldamisoskused tegid ka ilmselt tõsise arenguhüppe. Asi hakkas hargnema taoliselt toredalt veebilehelt nagu www.experiencecolumbus.com/. Pisut ma seal snorgeldasin, aga suurematesse sügavustesse ei laskunud. Eriti pärast kurba tõdemust, et New York'ist sinna rongiga ei saa. Aga päris informatiivse kaardi leidsin küll:




Ameerika rongiliiklusest saab päris hea ülevaate Amtrak'i kodulehelt. Pileteidki on võimalik sealtsamast broneerida. Aga olude sunnil huvitas mind enim bussiliiklus. Kuivõrd ma kohalikest operaatoritest mitte halligi ei teadnud, proovisin esialgu otsinguga 'bus station OH' mingeid orientiire leida. No ei toiminud. Otsesõnaline küsimus 'how to get to Columbus' ei andnud ka mingeid tulemusi. Aga. Esmastest katsetest jõuda 'puu otsa' oli vähemalt niipalju kasu, et õppisin ameerikapäraselt küsimusi esitama. Näiteks kõigepealt 'intercity bus transportation' või 'long-distance motorcoach service'. Seepeale hakkasid asjad kenasti hargnema. Rohkem iseendale meeldetuletuseks panen oma leiud siia kirja:
Esimese asjakohase viite leidsin siit. Kuidagi ümber nurga ta kätte tuli, aga parem ikka kui mitte midagi. Ettevõtmine nimega Megabus, toimib Inglismaal, Kanadas ja USAs (viimases vaid North East ja Midwest). Brittidel on eriti vedanud, nad saavad sealtkaudu ka rongipileteid osta. Ja hinnad tunduvad hästi soodsad olevat. Paraku on liinide valik piiratud ja Columbusest on Megabusiga võimalik sõita vaid Cincinattisse, Indianapolisse või Chicagosse.
Greyhound- tundub olevat kõige tõsisem tegija transameerika lõikes, kaasa arvatud Kanada sihtkohad. Pileteid on võimalik osta internetist ja üliõpilastele tehakse Student Advantage Discount Card'i olemasolu korral sõidusoodustusi. Kui palju, seda ma ei tea, aga vajalik kaart ise maksab 20USD. Ja bussisõit Columbusest New Yorki võtab aega 13-15 tundi.
Lisaks veel Trailways: samuti palju bussiinfot, aga reeglina jääb pakutav ühe osariigi piiresse, näpuga natuke naabreid lisaks. Ohio filiaal kannab kaunist nime Lakefront Lines, aga joonelt New Yorki nendega sõita ei saa. Kahju.
Ohio kohalike operaatorite 42-liimelist nimekirja testisin katse-eksituse meetodil. Vähemalt mulle tundus, et pakutakse ainult kohalikku teenust, tšarter- või huvireise ning allhanget suurematele tegijatele.
Vahepeal komistasin ka ühe tõsise bussifänni lehele, päris põhjalikult sealjuures, sest vanu kaarte oli põnev vaadata ning nagu heaks tavaks, anti lahkelt linke ka teiste huviliste pelgupaikadele.
Mingeid pileteid mul muidugi veel ei ole. Mis NY lennupiletitesse puutub, siis pidin jälle tõdema, et Riia on soodsam stardiplats. Homme öösel me just sinna sõidamegi. Mul oleks muidugi ammu aeg oma lingid delicious'i koondada, aga mu isiklik salasõnade ja kasutajatunnuste limiit on juba ammu ületatud.

Kommentaare ei ole:

Jumalat ei olnud täna kodus

Kuidas see nüüd oligi - kui inimene peab plaane, siis jumal naerab. Mina joonistasin endale selle nädalavahetuse MTB-matkaks enda arust täit...